1

اصلاح‌طلبان: عدم درک و فهم مطالبات اصلی جامعه موجب شده که ایده و برنامه های راهگشا مورد توجه اصلاح طلبان قرار نگیرد.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

************

روزنامه‌های امروز یکشنبه ۲۷ خردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که تاکید رهبر انقلاب بر اولویت مشارکت در انتخابات در دیدار مدال‌آوران المپیادهای علمی، انتخابات، سیاست خارجی و سوالاتی از کاندیداها، اصلاح طلبان و آرا خاکستری و آزادی حمید نوری از زندان سوئد در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

برخی چهره‌ها و رسانه‌های جریان اصلاح طلب تاکید دارند که تناقض راهبردی اصلاح طلبان از تحریم انتخابات مجلس تا دعوت به مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری، کار این جریان برای اقناع بدنه اجتماعی خود برای مشارکت در انتخابات ۸ تیرماه را سخت و دشوار ساخته است.

روزنامه هم‌میهن در یادداشتی با عنوان «چند سوال از پزشکیان» نوشته است:

هنوز چیزی نگذشته از زمانی که حسین امیرعبداللهیان وزیر بود؛ اما شمخانی با وساطت چین وارد مراوده با عربستان شد. به‌صراحت می‌گویم بهتر و باسوادتر از ظریف در رجال سیاسی کنونی حوزه سیاست خارجه نداریم. او بهترین گزینه برای وزارت امورخارجه است. اما آنطور که او هم به صراحت گفته؛ تا دو روز مانند دیگر اعضای کابینه دولت روحانی و مردم از شلیک به هواپیمایی اوکراین خبر نداشته است. چندباری هم به همان بالایی‌ها گفته که «اگر کار خودمان بوده بگویید یه کاریش می‌کنیم تا جمع شود» و با جواب منفی روبه‌رو شد. اما او مانند مردم و رسانه‌ها پس از روشن شدن واقعیت شوکه شد!

جزئیاتی جدید از فشارهای هسته سخت اصلاحات به پزشکیان/ وقتی گزاره اصولگرا بودن پزشکیان به مذاق رادیکال های جریان اصلاحات خوش نمی‌آید!

روزنامه شرق نیز در گزارشی با عنوان پزشکیان بدون روتوش می‌نویسد:

پزشکیان به‌درستی وعده سر خرمن سیاسی یا اقتصادی یا فرهنگی نمی‌دهد و این مهم‌ترین خدمت او به تشکیل سرمایه واقعی اصلاح‌طلبی در ایران است، اما آگاهیم که انتخاب او می‌تواند از همه‌گیری ساده‌اندیشی یا تحجر در بدنه اجرائی و حتی اجتماعی کشور جلوگیری کند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است:

در واقع پزشکیان و جلیلی دو بدنه اجتماعی کاملا متفاوت را در جامعه ایران نمایندگی می‌کنند که هریک چند میلیون رأی ثابت دارند. بیش و پیش از آنکه یک رقابت سیاسی باشد، دو گروه اجتماعی با یکدیگر رقابت می‌کنند؛ این نکته‌ای ظریف در استراتژی تبلیغاتی نامزدها در راستای دعوت از مردم برای مشارکت سیاسی است. درعین‌حال او با سوابقی که دارد، می‌تواند از گسترش فساد جلوگیری کند و فرصت بین‌المللی جدیدی برای ایران فراهم کند.

جزئیاتی جدید از فشارهای هسته سخت اصلاحات به پزشکیان/ وقتی گزاره اصولگرا بودن پزشکیان به مذاق رادیکال های جریان اصلاحات خوش نمی‌آید!

روزنامه اعتماد هم به تحلیل پزشکیان و اثرگذاری او روی طبقه متوسط پرداخته و نوشته است:

در سراسر جهان نوعی پوپولیسم در حال گسترش است. اینکه در امریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی و امریکایی، چهره‌های پوپولیست و گفتمان‌های عوامانه در حال قدرت گرفتن هستند، نشان‌دهنده رشد این رویکرد در عرصه سیاسی است. در ایران هم میان پوپولیسم و رادیکالیسم پیوند آشکاری وجود دارد. تندروها در بستر عوامانه حرکت می‌کنند. هم رادیکال‌های اپوزیسیون و هم رادیکال‌های پوزیسون ایرانی مانند دو لبه قیچی هستند که یکدیگر را بازتولید می‌کنند. برای مقابله با این شمشیر دو لبه باید عقلانیت، اعتدال و میانه‌روی در جامعه بسط پیدا کند تا جامعه از آفات عوامگرایی و تندروی بر حذر بماند.

جزئیاتی جدید از فشارهای هسته سخت اصلاحات به پزشکیان/ وقتی گزاره اصولگرا بودن پزشکیان به مذاق رادیکال های جریان اصلاحات خوش نمی‌آید!

اصلاح طلبان در گفتگوهای درونی خود ضمن انتقاد از طیف رادیکال خود تاکید کرده اند یکی از دلایل عدم آمادگی کاندیدای اصلاح طلبان در روند انتخاباتی خود، به دلیل عدم آمادگی کلیت جبهه اصلاحات بوده است.

این افراد با اشاره به اینکه در شرایط کنونی پزشکیان و مجموعه اصلاح طلبان ایده و برنامه خاصی را برای جلب و جذب افکارعمومی در چنته ندارند، تصریح می کنند این مساله موجب کلی گویی ها در تبلیغات انتخاباتی شده و جریان اصلاحات را با ادعای روشنفکری و نخبگانی به شرایط توده ای تنزل داده است.

منتقدان درونی جبهه اصلاحات همچنین با اشاره به اینکه راهبردهای تحریمی و رادیکال در جبهه اصلاحات باعث دور افتادن جریان اصلاحات از فهم دقیق شرایط جامعه شده تصریح می کنند، عدم درک و فهم مطالبات اصلی جامعه موجب شده که ایده و برنامه های راهگشا مورد توجه اصلاح طلبان قرار نگیرد و در شرایط غافلگیر کننده انتخابات زودرس، جریان اصلاحات با بحران ایده های ایجابی مواجه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
    2 1
    گفتمان ها از منطر پدیدار شناسانه تحلیل بشه ..
    • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
      0 4
      فعلا که در تمام نظرسنجی‌ها به ترتیب جلیلی، پزشکیان و قالیباف در صدر رقابت هستند
    • US ۰۴:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
      1 0
      داداش! کدام گفتمان ؟
    • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
      0 5
      پزشکیان با اعلام ظریف بعنون وزیر خارجه اشتباه بزرگی کرد. ظریف واقعیت ها را پنهان میکنه و به مردم و کلیه مسئولان نظام مطالب را غیر واقعی اعلام میکنه - برای مثال : 1- آیا ظریف فایل عذر خواهی از مردم بابت نخواندن برجام و درج فریبکارانه suspend بجای end که چند ماه قبل در کلاب هاوس منتشر شد را خودش انکار می کند ؟ 2- آیا ظریف خبر جلسه محرمانه اش با جان کری که در روزنامه آمریکایی The washington free beacon افشا و منتشر شده در تاریخ May 26 2020 افشا و منتشر شده که به نوعی درخواست کمک از دوستان آمریکایی اش برای برخورد با مخالفانش بوده را انکار می کند؟ پزشکیان چرا دارد از ظریف حمایت می کند؟
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
      0 4
      رئیس دولت پزشکیان ظریف است - آقای پزشکیان اشتباه کرده ظریف را وزیر خارجه معرفی کرده - حتی الان هم ظریف باز هم داره واقعیت را پنهان میکنه - 1- آیا ظریف فایل عذر خواهی از مردم بابت نخواندن برجام و درج فریبکارانه suspend بجای end که چند ماه قبل در کلاب هاوس منتشر شد را خودش انکار می کند ؟ 2- آیا ظریف خبر جلسه محرمانه اش با جان کری که در روزنامه آمریکایی The washington free beacon افشا و منتشر شده در تاریخ May 26 2020 افشا و منتشر شده که به نوعی درخواست کمک از دوستان آمریکایی اش برای برخورد با مخالفانش بوده را انکار می کند؟
    • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
      1 1
      میرزابنویس روزنامه هم میهن (اسرائیل) افاضات فرموده: "به‌صراحت می‌گویم بهتر و باسوادتر از ظریف در رجال سیاسی کنونی حوزه سیاست خارجه نداریم. او بهترین گزینه برای وزارت امورخارجه است." /// به این شازده سوادالدوله می گویم که اگه خر هم از راهی بگذرد و پایش در چاله ای برود دیگر از آن راه نمی رود. گویا بعضی ها از خر هم کمترند که اصرار بر پیمودن مسیر خسارتبار و کثافتبار دهه 90 دارند.
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
    5 10
    اقای قالیباف با منطق و ارامش صحبت میکنه
    • عمو زنجیر باف IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
      5 1
      حتما قرص آرام بخش خورده!
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
    6 7
    مشارکت اصلاح طلبان تهوع آور در انتخابات ریاست جمهوری بر اساس یک دستورالعمل سری از جانب کدخدا به امید پیروز شدن پزشکیان در انتخابات صورت گرفته است زیرا عدم مشارکت و قهر در انتخابات از نظر کدخدا خسارت سنگینی به سبب روی کارآمدن آیت اللّه رئیسی برای غرب به سرکردگی یانکیستان به ویژه از نظر هسته ای و منطقه ای داشته است و غربی ها امید دارند که با روی کارآمدن اصلاح طلبان تهوع آور باردیگر بتوانند به خواسته های خود در تضعیف ایران دست یابند!!!
    • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
      2 3
      تو مشکوکی چون این جور حرف زدن به نفع پزشکیانه
  • لنگی سوز IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
    7 5
    اگه میخوایید دوران سیاه دولت بنفش رو دوباره ببینید ، به پزشکیان اصلاح طلب رای بدید!!!!!!
    • درود بر اصلاحات! IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
      1 1
      تو برو همستربازی کن!چندتاسکه جمع کردی ؟ ای مستر!
    • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
      1 4
      دکتری که هنوز بعد ۴۰ سال تجربه نمی دونه قلب آدمیزاد تهش ۳۰۰ گرمه نه ۷۵۰ گرم خییییییلی خطرناکه حتی توی حرفه پزشکی
    • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
      1 2
      شما یاد گرفتین بدون آمار و ارقام یه چیزی رو بگین دوران روحانی تورم 10درصد بود.زر مفت نزنین
    • ملانصرالدین IR ۰۶:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
      1 1
      خراب بشه این دولتهای بنفش و سبز و قرمز و آبی و خاکستری و صورتی و زرد و سیا و سفید! بابا بس دیگه بخدا خسته شدیم بخدا کم آوردیم صبر و مقاومت و ایستادگی و اخلاص و شعار و شعار و شعار ......۴۵سال گذشت خسته شدیم دیگه بس بس،بس،بس،بس ، بس ، بس ، بس کنید!
  • عمو زنجیرباف IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
    2 0
    بایداعتراف کنیم که 45سال درحال مبارزه با استکبار غرب بودیم و افتادیم در دام امپریالیسم شرق و قبول کنیم که شعارانقلاب (نه شرقی و نه غربی)بود!
  • DE ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    5 1
    نماى اصلاحات همان زنی هست که حین نماز سگ بازی میکند و الان دبیر اصلاحات است. لعنت خدا بر اصلاحاتی ها که التقاطی تر از اینها روی کره زمین یافت نمی شود.
  • DE ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    6 3
    من کاری ندارم پزشکیان چه کسی و چه حرفی دارد. ولی شخصا هزار تا گربه کور داشته باشم، یکیش را دست کسی که شایبه همکاری با اصلاحات دارد نمیدهم. یک چوب خشک بهتر از اینها هست حداقل خیانت نمیکنه.
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
      1 0
      خیانت از نظر شماها یعنی چی؟
    • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
      0 1
      افسادی ها عقده خود اکثریت بینی دارن حال اونکه هیچی نیستن. هیچی.
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    0 0
    این نامزدها چرا اینقدر دروغ می‌گویند؟
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    0 0
    چطور اقای پزشکیان بدون بی احترامی در انتخابات باید پاس بده به بقیه اصولگراها برای نفر اخر ..
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    0 0
    دوران اصولگرایان ؟
  • مجتبی IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    0 0
    اصلاح طلبان و روزنامه های آنها از هیچ کدام از نامزدها به اندازه جلیلی دلخور نیستند و بدشان نمی آید. از هر فرصتی استفاده می کنند تا این بنده خدا را بزنند. چون می دانند ایشون فرد اصلح تر است و به شهید رئیسی بیشتر از بقیه شبیه است. از طرفی متاسفانه سایت مشرق نیوز معلوم نیست چرا از قالیباف حمایت می کنه. وقتی می دونه جلیلی از همه اصلح تر است. آقای قالیباف جزء نیروهای اصول گرا به حساب می آد . اما ببینید اصلاح طلب ها بیشتر از جلیلی می ترسند. بهتر سایت مشرق هم از قالیباف حمایت صرف نکنه و در مجموع نیرو و توان خودش رو برای روشن کردن مخاطبانش بگذاره تا نیروهای انقلابی از دو دستگی دور شدند.
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    0 0
    بالاتر بایستد حریف هم کنترل شود و اینکه ممکنه با استراتزی قوی تری وارد بشند در انتخابات .. ممکنه
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    0 0
    یکی یکی
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    0 0
    یکی یکی پاس بدید و سد دفوعی بسازید
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    0 0
    یا مشاور انتخاباتی باش یا سر کارقضاییت باش چه می کنه این قوه قضاییه، وزیر رو اختیاراتشو میگیره مشاور انتخاباتی میده بیرون چه بی در و پیکر شده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس